Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2013

"Δώσε μου τις λέξεις να τις κάνω… μουσική"

Η σχέση της γλώσσας με τη μουσική μέσα από ένα εργαστήριo για παιδιά εμπνευσμένο από τον Luciano Berio

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα που θα παρακολουθήσουμε την Δευτέρα στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.
Όπως είπαμε και στην τάξη, είναι ένα πρωτότυπο εργαστήριο κατά το οποίο θα δημιουργήσετε την δική σας μουσική, που θα έχει βγει μέσα από τις λέξεις και τα γράμματα της γλώσσας μας.

Διαβάστε περισσότερα στον ιστότοπο της Στέγης:
Πώς οι λέξεις γίνονται νότες; Ποιο όργανο θα αποδώσει καλύτερα το «π»; 
Με αφορμή τα 10 χρόνια από το θάνατο του Ιταλού συνθέτη Λουτσιάνο Μπέριο (1925-2003), η Στέγη διοργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων, μεταξύ των οποίων και ένα πρωτότυπο εργαστήριο, όπου οι μαθητές δημιουργούν την δική τους μουσική σύνθεση με τον πλέον παιχνιδιάρικο και βιωματικό τρόπο!
Ο Μπέριο χρησιμοποίησε την ανθρώπινη γλώσσα ως ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης. Κείμενα ολόκληρα, φράσεις, λέξεις, γράμματα, φωνήματα και γλωσσικοί ήχοι αποτέλεσαν την «πρώτη ύλη» για να εκφραστεί μουσικά στις συνθέσεις του. Εμπνευσμένο από έργα του, το εργαστήριο αυτό φέρνει τους μαθητές σε επαφή με τον μεγάλο συνθέτη του 20ού αιώνα και τους αποκαλύπτει έμπρακτα την άμεση σχέση της γλώσσας με την μουσική. 
Πόσο απλό είναι να συνθέσεις ένα μουσικό έργο μετατρέποντας τα γράμματα σε νότες; Πώς οι λέξεις μπλέκονται με τις μελωδίες και οι φωνές συνδιαλέγονται με τα όργανα; Τα παιδιά ακολουθούν την πρωτότυπη τεχνική σύνθεσης του Μπέριο και διασκεδάζουν. Πρώτο βήμα είναι η εξερεύνηση του υλικού της γλώσσας και η «μετάφρασή» του στο σύστημα των μουσικών ήχων. Μέσα από το παιχνίδι και τον πειραματισμό, ανακαλύπτουν τους ήχους που αντιπροσωπεύουν πιο πιστά τους ήχους της γλώσσας: Τι νότα είναι το «α»; Ποιο πνευστό όργανο αποδίδει καλύτερα το «ρ»; το φλάουτο ή το κλαρινέτο; 
Οι ήχοι που προκύπτουν εφαρμόζονται στην συνέχεια πάνω στα κείμενα και έτσι οι μαθητές καταλήγουν να έχουν ενορχηστρώσει το δικό τους μουσικό έργο! Το τελευταίο στάδιο είναι να αποτυπώσουν την σύνθεσή τους στην δική τους γραφική ή λεκτική παρτιτούρα που θα είναι και ο οδηγός κατά την εκτέλεση του έργου τους στο τέλος. 

Απευθύνεται σε:
Μαθητές Δ΄, Ε΄ και ΣΤ' Δημοτικού (και προσαρμόζεται στο επίπεδο γλωσσομάθειας των συμμετεχόντων).
 

Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί από τον συνθέτη και μουσικολόγο Ανάργυρο Δενιόζο, την μουσικό και μουσικοπαιδαγωγό Σόνια Χαραλαμπίδου και την μέτζο-σοπράνο Άννα Παγκάλου.
 
Ποιος ήταν ο Luciano Berio:
Η επιρροή του Μπέριο στην εξέλιξη της σύγχρονης μουσικής υπήρξε καθοριστική. Αρνούμενος να ακολουθήσει μια συγκεκριμένη σχολή στην μουσική, χρησιμοποίησε διάφορες τεχνικές στις συνθέσεις του. Θεωρείται πρωτοπόρος σε πειραματισμούς, στην ηλεκτρονική μουσική και στην ανάπτυξη της τεχνικής του «κολλάζ».
Από τα έργα του ξεχωρίζουν τα Circles για γυναικεία φωνή, άρπα και δύο κρουστούς (1960), Laborintus II για ορχήστρα, αφηγητή, χορωδία και μαγνητοταινία (1965), η όπερα Opera (1970), οι Sequenze (1966-2002), μια σειρά από 14 έργα για διάφορα σόλο όργανα και φωνή στα οποία εξερεύνησε νέες τεχνικές στην χρήση των παραδοσιακών οργάνων, και η Sinfonia (1968), ένα δεξιοτεχνικό έργο με πολλά στοιχεία μουσικού «κολλάζ».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου